Nederlandse bierbrouwers hebben afgelopen jaar vooral goede zaken gedaan met alcoholvrije en met limonade aangelengde biertjes. De verkoop daarvan zat stevig in de lift. Maar ook de dorst naar pils was in ons land net iets groter dan in 2014.

Dat blijkt uit woensdag gepubliceerde cijfers van brancheorganisatie Nederlandse Brouwers.

In totaal werd vorig jaar in Nederland ruim 11,5 miljoen hectoliter bier gedronken. Dat was 1,8 procent meer dan in 2014. Het overgrote deel daarvan, bijna 10 miljoen hectoliter, was pilsener. Die categorie groeide wel het minst van allemaal: slechts 0,2 procent.

Er werd bijna 27 procent meer alcoholvrij bier genuttigd. De consumptie van mixbieren, zoals radler, nam met 13 procent toe. Ook speciaalbieren waren meer in trek. De verkoop daarvan steeg met ruim 8 procent.

(klik voor vergroting)

infographic_kerncijfers_nederlandse_brouwers

Lees ook: Tekort aan hop: speciaalbier wordt minder lekker (en misschien ook duurder)

Niet alleen in de huiselijke kring werd meer alcoholvrij of -arm bier gedronken, maar juist ook in de horeca. Cafés en restaurants schonken 44 procent meer alcoholvrij bier en 35 procent meer radler.

Nederlands bier heeft de voorkeur

Nederlanders geven nog altijd duidelijk de voorkeur aan bier van eigen bodem. Van al het verkochte bier werd 86 procent in ons land gebrouwen. Wel nam de verkoop van geïmporteerd bier vorig jaar sterker toe dan de totale bierconsumptie, namelijk met 6 procent tot 1,7 miljoen hectoliter. Andersom nam de export van Nederlands bier met 1,2 procent toe tot 14,1 miljoen hectoliter.

Nederlandse Brouwers behartigt de belangen van tien Nederlandse brouwerijen, die samen goed zijn voor 95 procent van de bierproductie in Nederland. Daaronder zijn grote spelers als Heineken, InBev Nederland en Grolsch. Volgens de organisatie telt ons land in totaal meer dan driehonderd brouwerijen. Dat is tweeënhalf keer meer dan in 2012.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl